Kerajaan Negeri Selangor Belajar Sistem Penanganan Banjir Perkotaan ke Kampung 3G

Politikamalang – Terinspirasi Kampung Konservasi air dan water Banking Glintung Go Green (3G ), Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor Malaysia
Kunjungi Rumah Prestasi 3G di jl Karya Timur Dalam RW 6 Kelurahan Purwantor Malang.

Kedatangan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor, pengurus Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Kebijakan, Pemberdayaan Wanita Y.B.Dr.Siti Mariah Binti Mahmud dan Keluarga Kerajaan Negeri Selangor-Malaysia di; rumah prestasi 3G ini disambut langsung Srikandi 3G sambil mengalungkan rangkaia bunga selamat datang.

Setelah melihat berbagai penghargaan dirumah prestasi didampingi ketua Srikandi, diperkenalkan hasil karya Srikandi olahan makanan dan minuman kesehatan, rombongan menuju rumah edukasi dan melihat langsung biopiri dan sumur Injeksi.

Sistem penanganan banjir yang diterapkan oleh Kampung 3G mendapatkan apresiasi dari Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor Malaysia.

Pengerusi Jawatan Kuasa Tetap Kesihatan, Kebajikan, Pemberdayaan Wanita dan Keluarga, Siti Mariah Binti Mahmud, menilai bahwa pihaknya mendapatkan ilmu baru usai melakukan kunjungan kerja di Kampung 3G Kota Malang.

Menurutnya, konsep yang diterapkan oleh Bambang Irianto ini, sangat bagus untuk mengatasi permasalahan banjir. “Sebenarnya permasalahan kami sama, banjir.

Dengan Konsep ” bangunlah jiwanya bangunlah badannya ini bagus untuk dipelajari dan membentuk sistem masyarakat yang kuat,” katanya, Rabu (26/6/2019), di Rumah Prestasi 3G, Kota Malang, Jawa Timur.

Tidak hanya itu, Siti mengatakan inisiator Kampung 3G Bambang Irianto berhasil merubah mindset, menggerakkan masyarakat sekitar untuk menjaga lingkungan tanpa modal sedikit pun melaku Gotong royong.

Selama 6 tahun, kinerja beliau bersama masyarakat kampung Glintung sangat patut diapresiasi hingga akhirnya berhasil menginspirasi daerah lain.

“Ini solusi untuk masalah lingkungan dan cuaca yang tidak menentu sekarang. Pembangunan sejak 2013 hingga 6 tahun ini, telah membuat kampung ini berjaya dan menjadi contoh masyarakat dunia dalam penangangan banjir,” terangnya.

Baca Juga :   The Surface Associated with Making a request Exist Physical activities Probabilities Any time Introducing Your Rugger Promise Online

Siti mengatakan pihaknya akan melaporkan kunjungan ini kepada Kerajaan Selangor Malaysia. Pihaknya juga mengaku siap bekerjasama secara terbuka dengan Kampung 3 Kota Malang untuk menangani masalah banjir dengan penghijauan pemukiman.

Sementara itu, Ketua Srikandi Kampung 3G Kota Malang, Erni Handayani menyampaikan kebanggaannya bisa dikunjungi oleh perwakilan dari Negara Malaysia.

Menurutnya, kehadiran tamu dari berbagai penjuru dunia ini menjadi motivasi tersendiri bagi masyarakat Kampung 3G Kota Malang untuk terus mengembangkan diri dan mengabdi untuk lingkungan. “Tamu kami tadi sangat antusias belajar dari kampung kami. Ini sangat membanggakan, dan akan.menjadi pelajaran bagi Srikandi 3G. Tanpa Manager 3G Ir Bambang Irianto, kami mampu melayani presentasi dan menunjukan semua apa yang ingin di ketahui tamunya,” pungkas Erni Handayani.(*)

Pewarta : Djoko Winahyu

Leave a Reply